Lojalitet i bank- och försäkringsvärlden – så bygger du varaktiga kundrelationer
Transaktioner och lojalitet har alltid gått hand i hand, men i och med digitaliseringen blir bilden mer komplex. I bank- och försäkringsvärlden har kampen om kundernas lojalitet och engagemang accelererat under coronapandemin.
– Vi hjälper några av världens största företag att bygga lojalitetsprogram som är skräddarsydda för specifika kundgrupper, säger Seweryn Bak, Business Development Director, Comarch.
Först ut med att använda lojalitetsprogram var detaljhandeln. Att erbjuda gratis kaffe eller möjligheten att samla poäng att byta in mot rabatter har varit ett enkelt men effektivt sätt att vinna kundernas lojalitet. I takt med en ökad digitalisering har de traditionella kundklubbarna med plastkort snabbt minskat i popularitet. En ny utvecklingsriktning är digitalisering och personalisering av lojalitetsprogram.
Lojalitetslösningar för bank- och försäkringsindustrin
Comarch erbjuder skräddarsydda lojalitetsprogram för alla industrier men vill särskilt lyfta möjligheterna för bank- och försäkringsindustrin.
– En majoritet av slutkunderna använder idag mobila tjänster vilket skapar ett gyllene tillfälle för banker att ta vara på situationen genom lojalitetsprogram. Det blir mycket lättare att bemöta kundernas behov om du har rätt teknologi, säger Seweryn Bak.
Finansiella institutioner letar ständigt efter nya sätt att vinna kundernas förtroende och att visa att de är en pålitlig källa för affärsrådgivning. I Comarchs produktkatalog finns flertalet program utformade för att öka varumärkesmedvetenheten och bygga starkare relationer med kunder.
Med Comarch Loyalty Management kan banker och försäkringsbolag skapa och hantera framgångsrika, användarorienterade lojalitetsprogram. Tack vare artificiell intelligens och maskininlärning identifieras mönster i kundernas beteende, vilket i sin tur genererar erbjudanden som möter deras personliga behov. Ett liknande system finns också för försäkringsbolag – Comarch Loyalty Solutions for Insurance.
– De lojalitetsåtgärder som görs i försäkringsbranschen bör sikta mot att sänka avgångsfrekvensen, uppfylla KPI:er samt bidra till ökad lönsamhet, säger Seweryn Bak.
En kombination av digitala system och mänsklig expertis
Digitaliseringen av lojalitetsprogram är ett måste, men man får inte glömma bort den mänskliga faktorn. Comarch menar att en kombination av digitala system och mänsklig expertis är framgångsreceptet för en bibehållen kundlojalitet.
– Det som krävs för ett omfattande end-to-end-lojalitetserbjudande är en ambitiös strategi, snabb och flexibel leverans, förmåner för medlemmar och ett globalt tänk. Men viktigast av allt är möjligheten att anpassa och skräddarsy lösningen till varje unik verksamhet, säger Seweryn Bak.
Comarch samarbetar med över 100 banker och försäkringsbolag i 50 länder över hela världen, inklusive Norden. Comarchs kunder är Allianz, AXA, BNP Paribas, Credit Suisse, DNB, Ergo, ING, Prudential, Swiss Life och många fler.
Vinn biljetter och följ med Comarch på Sthlm FinTech Week!
Comarch Genom Comarchs partnerskap med Stockholm Fintech Week 2022 erbjuds du en unik möjlighet där du kan vinna biljetter till vårens evenemang 19-22 april, direkt från Stockholm Fintech Week.
Comarch erbjuder användarvänligt cyberskydd
Comarch Okategoriserade De senaste två åren har distansarbete kommit att bli mångas vardag, med en tråkig bieffekt: den förhöjda risken för nätbedrägerier och annan IT-relaterad brottslighet. Att ha en ordentlig skyddsapparat kring sin verksamhet är mer angeläget än någonsin.